Rolls - Royce


  


















   Rolls-Royce este o companie britanica producatoare de automobile de lux. Compania a fost fondata pe data de 15 martie 1906 de catre Henry Royce si Charles Stewart Rolls, care de altfel colaborasera din 1904, sub numele de Rolls-Royce Limited

CHARLES STEWART ROLLS                 HENRY ROYCE
                               
  In 1971 compania a fost nationalizata, iar in 1973 s-a divizat in doua companii Rolls-Royce Limited, care produce motoare pentru avioane si barci, si Rolls-Royce Motors, care produce masini. In 1980 Rolls-Royce Motors a fost achizitionat de Vickers, care in 1998 s-a decis sa vanda brandul si activele companiei. Rolls-Royce a fost cumparat de catre BMW.
  Primul model al celor de la Rolls-Royce a fost 10hp in 1904, alaturi de acesta, pana in 1906 au mai fost lansate inca trei modele cu diferite variante de motorizari, acestea numindu-se 15 hp, 20 hp, respective 30 hp. 

 

In 1925 apare legenda Rolls-Royce Phantom. Ultimul model al celor de la Rolls-Royce este Phantom Coupe, care a debutat le Geneva Motor Show in 2008.

 

Rolls-Royce



   Fondatorii acestei marci de masini ,Charles Stewart Rolls si Frederick Henry Royce, au avut un trecut foarte diferit  si o educatie diferita, inainte de a se cunoaste. Carierele lor mergeau indiferite directii. In anul 1904 ei si-au unit fortele, au construit si vândut motoare de masini. Dar doar dupa doi ani, parteneriatul a format productia Rolls-Royce Silver Ghost proclamata ca fiind ‘masina cea mai buna din lume’. Aceasta este istoria celor doi oameni remarcabili,  a masinilor fabricare de ei si a succesului lor.

HENRY ROYCE  1863-1933


CHARLES STEWART ROLLS  1877-1910


 INCEPUTURILE

    In ultimii ani ai secolului XVIII-lea, Henry Royce si Charles Rolls au trecut prin mai multe experiente, insa impreuna au ajuns la intelegerea de a produce automobile.
    Royce a fost fiul unui morar sarac din Alwalton, in apropierea Peterbourungh si a avut dificultati in pornirea vietii. A inceput sa lucreze la vârsta de 10 ani, vânzând ziare pentru Wh. Shmit in Bisohgep si Champhan Faction. S-a lasat curând gasindu-si primul loc de munca, unde a lucrat ca ucenic la Gara Great North in Peterboutgh. Acolo a invatat mult despre bazele ingineriei, era evident, chiar si la acea vârsta ca Royce, era determinat sa faca multe, deoarece a reusit sa invete singur limbi straine, algebra si bazele electricitatii. Trei ani mai târziu in 1880 s-a mutat la o firma care facea piese de schimb pentru masini in Leets, unde lucra 54 ore/saptamina numai pentru 19 silingi. Urmatoarea lui mutare a fost la Londra unde a invatat singur despre electricitate, dându-i posibilitatea sa obtina o slujba in una din companiile de electricitate. De aici, la vârsta de 19 ani, a plecat la Liverpoul ca supervisor la Landcashire Maxim si Wester Electic Company.
    De atunci, in doar 3 ani, el si partenerul sau AE Charlmont au pus bazele unei firme in Cooke Street Manchester, fabricând filamete, dinamuri si dulii. Afacerea devenea din ce in ce mai puternica, dar momentul de curbura al carierei sale abia urmau sa inceapa. Acest lucru s-a intâmplat in anul 1903 când Royce si-a cumparat pentru el o masina la a doua mâna, un French Decauville, pentru naveta dintre casa lui si fabrica. Masina care a gasit-o era greu de pornit, avea sistemul de aprindere insuficient (acesta fiind poate punctul care l-a determinat pe Royce sa-si schimbe cariera). El si-a construit o masina cu 2 cilindrii dupa designul sau. Acesta au fost construita si desenata aproape in intregime de el insusi, iesind pe portile fabricii in primavara anului 1904. Prima masina a fost un succes in aproape toate directiile, pornea usor, se misca lin si rapid, ceva ce niciodata nu a impresionat pe cineva care a mers in asa masina.
    In acelasi timp, Charles Rolls avea o afacere proprie. Rolls s-a nascut intr-o familie de aristocrati, fiind al III-lea fiu al Lordului si Lady Hangottock. El a dus o viata luxoasa si usoara ca toti tinerii din familii similare. 
    A invatat la Eton si Cambridge University, unde si-a obtinut licenta in Åžtiinte Aplicate in Ingineria Mecanica. A plecat in Franta impreuna cu tatal sau si a cumparat o masina 3 ¾ Peugeot. A fost prima masina vazuta in Cambridge, iar ziaristii au vorbit 2 zile despre aceasta. Cu aceasta masina Rolls a câstigat cursa de 1.000 mile si a primit o medalia de aur personal de la Sir Alfred Harnsworth. Mai târziu, in 1903, Rolls a doborât un  nou record mondial de viteza, cu 150 km/h, conducând un 80 HP Mors la Dublin.
   Intre timp in 1902 Rolls intra in afaceri, vânzând motoare de masini, firma sa, denumita CS Rolls and Co, ajungând repede liderul pe piata in distributia motoarelor de masini. Câteva luni mai târziu, Rolls il convinge pe  Claude Jonhson sa se alature firmei, ca partener. Jonhson si-a construit o reputatie brilianta ca organizator al evenimentelor motoriste si a fost primul secretar al RAC. El a avut multe responsabilitati in Rolls-Royce Company, in special dupa ce Rolls a murit in 1910 si Royce s-a oprit imediat dupa razboi.

 Rolls avea 2 mari ambitii:
- Prima : vroia ca numele sau fie asociat cu masinile in acelas sens cum numele Cubb’s era asociat cu seifele si Stenwaz’s cu pianele.
- A doua: vroia sa gaseasca o masina britanica la fel de buna sau preferabil mai buna ca masinile straine pe care le vindea.
   La recomandarea lui Henry Edmonds, Rolls face o calatorie la Manchester sa  vada masina in 2 cilindrii realizata de Royce. intâlnirea a avut un mare succes, Rolls afirmând ca ‘Royce este omul pe care l-am cautat de ani de zile’. intelegerea a fost incheiata foarte rapid, Rolls primind drepturi de exclusivitate pentru vinderea masinilor pe care Royce le producea. Masinile 10 HP,  15 HP, 20 HP si 30 HP cu motor de 6 cilindri, au fost expuse la salonul din Paris in decembrie a anului 1904.In 23 decembrie, cele 2 companii  au semnat un contract de fuziune, incluzând clauze ca toate masinile sa se cheme « Rolls-Royce».

  Din pacate Rolls nu s-a putut bucura mult timp de succesul companiei, deoarece câtiva ani mai târziu, pe 12 iulie 1910, a murit intr-un accident de aviatie la Bournemouth. Pe de alta parte Royce a petrecut multi ani la cârma companiei, impregnând personalitatea lui unica la motoarele Rolls-Royce, pâna la moartea sa in 22 aprilie 1933.

                                         
    In anul 1931, Henry Royce achizitioneaza pentru compania Rolls-Royce, firma Bentley Motors, care producea caroseria pentru toate automobilele produse de firma.
    Intre 1904 si 1933 compania a produs doar caroserii dupa cerintele individuale  a clientilor. Dupa al-II-lea razboi mondial sa decis producerea unei masini complete Rolls-Royce, dupa noile standarde. Pentru a realize acest lucru, fabrica avea nevoie de mai mult spatiu pentru sectia de vopsitorie si asamblare, asa ca, in 1946 productia de motoare a fost mutata de la Derby, in noua fabrica din Crew, unde se produceau motoare pentru avioane in timpul razboiului.

   Prima masina construita complet de Rolls-Royce la fabrica din Crew a fost un Bentley Mk IV,  si nu un Rolls-Royce.

 Bentley Mk IV - PRIMA CREATIE ROLLS-ROYCE

                    Prima masina‚ ROLLS-ROYCE - 40/50 HP SILVER GHOST 1904

    Aceasta masina a fost considerata de insusi Royce ca fiind cea mai buna masina pe care a construit-o si a fost primul automobil Rolls-Royce numita ‘cea mai buna masina din lume’.
 In extrasul din revista ‘Autocar’ datata 20 aprilie 1907, scria despre 40/50 Hp Silver Ghost: ‘motorul care se afla sub capota, este mai silentios ca o masima de cusut ... nu este rezultatul propulsiei, senzatia pasagerului care sta in fata sau in spatele masini este aceea de plutire in natura’. Dar linistea, retehnologizarea si calitatea, nu sunt singurele lucruri care au impresionat presa si publicul in acel an. Imediat dupa aceasta descoperire, in cursa Scottisch Reability Trial, de 2.000 de mile, aceeasi masina a parcurs 14.371 mile (23.210 km) fara opriri voite, si a batut recordul pentru cea mai lunga distanta parcursa de 7.089 mile (11.140 km).
    In timpul razboiului mondial, Rolls-Royce a produs motoare pentru ambulante, masini pentru stafuri si masini blindate. Mai târziu masinile blindate au câstigat o faima deosebita, in lupta legendara de la Laurenve, din Arabia. Chiar si cu o armura greoaie, atingând 4 tone, acestea tot reuseau sa atinga o viteza de 50 mph (80 km/h).
    Prima masina 40/50 Hp, mai exista si acum la firma Rolls-Royce, este in perfecta stare de functionare, chiar si dupa 500.000 mile, este placata in partea din fata ‘The Silver Ghost’, are lampile placate cu argint.
     Silver Ghost a fost produs pâna in 1925, in 7.820 de bucati. 1.700 din acestea au fost produse in Springfield, America, unde a fost mutata fabrica in 1921.


    Productia din SUA a fost oprita in 1931 datorita faptului ca, clienti americani preferau sa cumpere masini Rolls-Royce construite in Anglia.
    Desigur istoria Rolls-Royce nu se termina niciodata, compania a continuat sa se perfectioneze, de la inceput si intotdeauna, cea mai buna masina din lume.

 PERIOADA INTERBELICA‚ AZI POSTBELICA

    Când primul razboi mondial a pornit, in 1914, oficialii din admiralitate si Biroul de Razboi, l-au intrebat pe Rolls-Royce daca poate produce motoare pentru avioane. Compania a avut experienta numai in motoare de masini, dar a raspuns cu un motor aeronautic, cu 12 cilindri, numit ‘Eagle’. Testat initial la 225 cai putere, in martie 1915, versiunea produsa ulterior a atins 360 cai putere. Acesta a propulsionat bombardiere, ca Handley Page 0/400, care au devenit mai târziu, aeronave de success si Vickers Viny care in 1919 a devenit primul aeroplan care a traversat Occeanul Atlantic.
    Rolls-Royce a produs de asemenea si motoare mai mici.Acestea incluzând motorul de 240 cai putere, “Falcon”, pentru avioanele de lucru. Rolls-Royce detinea mai mult de 60% din motoarele aeronavelor produse in primul razboi mondial.
    Pacea a intrerupt producerea de astfel de motoare si compania s-a intors la productia de masini. La mijlocul anilor 1920 constructorul de avioane Sir Richard Fairey cerândule celor de  la Rolls-Royce sa produca un nou motor aeronautic.
    Marea Britanie a câstigat in 1927 cursa aeronautica cu un avion echipat cu motor de la Rools-Royce, calatorind cu o viteza de 291 mile/h. Rolls-Royce a dezvoltat o noua persiune de motoare Motor-R, care a câstigat trofeul Schneider din 1920 si 1931.
    in perioada postbelica Rolls-Royce a facut pasi inportanti in designul motoarelor pe gaz. Propulsoarele The Dart si Tyne au fost in special importante pentru liniile aeriene in calatoriile lor intercontinentale.

 Motorul The Dart a fost utilizat la avioane ca Argosy Arro 748 Friendship, Herald si Viscount si la cele mai puternice avioane ca Atlantic-Transall Varguord si SRN-4. Multe din aceste propulsoare sunt insa in folosinta.
    In timpul anilor 50 – 60, a existat o relatie importanta intre producatorii britanici de motoare aeronautice si Rolls-Royce. Din cauza problemelor avute dupa  producerea noului turboreactor RB-211, compania a fost nationalizata de guvernul din 1978.
    In 1973, afacerea cu automobile a fost separata ca entitate, devenind Rolls-Royce Motors. Compania producatoare de motoare aeronautice si marine, a ramas in proprietatea statului pâna in 1987, când a fost privatizata ca Rolls-Royce plc., unul din multele privatizari  facute sub guvernului Thatcher.
    1980 – Rolls-Royce Motors Cars a fost cumparata de Vickers
    1998 – compania Vickers a vândut firma la Volkwagen
    Un an mai târziu compania Rolls-Royce plc, a fost achizitionata de compania Vickers pentru 576 mil. lire sterline.





















  ISTORIA ACTUALA  A COMPANIEI ROLLS-ROYCE.

TORSTEN MULLER-OTVOS CEO ROLLS-ROYCE
 

    Azi motoarele Rolls-Royce continua sa functioneze in multe avioane civile si militare, iar compania prezinta interese particulare in reducerea zgomotului si a emisiei de noxe. 
    in 1998, Vickers decide sa vânda afacerea Rolls-Royce Motrors. Este adevarat ca grupul Volskwagen a facut oferte pentru cumparare, dar se pare ca liderul era BMW, care furniza deja motoare si componente pentru Rolls-Royce si Bentley. Oricum oferta lor finala de 340 mil. lire sterline, a fost depasit de VW care oferea 430 mil. lire strline.
    N-a fost sfârsitul istoriei, Rolls-Royce, producatorul de motoare aeronautice, decide sa vânda licenta nu la Volskwagen, ci la BMW. BMW si VW au ajuns la un consens. in perioada 1998-2002 BMW continua sa furnizeze motoare pentru masini, si lasa sa se foloseasca numele pâna la 1 ianuarie 2003. Dupa  aceasta  data  numai  BMW  se poate  folosi de numele de ‘Rolls-Royce’, iar VW pentru divizia Rolls-Royce/Bentley poate produce numai automobile numite « Bentley ».


Rolls Royce 100EX Concept















    Rolls-Royce a  fost, este si va fi una din cea mai luxoasa si mai buna masina din lume. Nume, care si la dobândit datorita ambitiilor celor doi mari fondatori ai sai. ‘Noi am reusit sa readucem la viata idealurile ingineresti ale lui Royce’ afirma Dl. Tony Gott, managerul actual al firmei Rolls-Royce Motor Cars, la aniversarea a 100 de ani de la fondarea firmei Rolls-Royce.; ‘Nimeni nu poate produce Rolls-Royce, ''... aceasta masina va ramâne profitabila pe tot parcursul vietii''.

  Nici cei de la Wald International nu stau. Aduc ceva modificari pentru Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe, model pe care vor sa-l prezinte la Salonul Auto de la Tokyo.
Intre noutati, bara fata cu plasa pentru prizele de aer, lumini de zi LED, praguri laterale, difuzor spate si un eleron subtil pentru portbagaj.
Masina mai poate fi echipata si cu prize de aer din fibra de carbon pentru aripile fata, o suspensie modificata si jante de aliaj.


CONCEPT


Pininfarina Rolls Royce Hyperion

Rolls Royce Hyperion Pininfarina, preţ de 7 milioane de euro 

 Modelul Hyperion este de fapt un Rolls Royce Phantom Drophead Coupe, ce conţine semnătura casei de design Pininfarina, oficialii Rolls Royce contactându-l chiar pe celebrul designer auto Jason Castriota. Rezultatul a fost un model Rolls Royce cu un design unic şi cu o caroserie construită numai din fibră de carbon, cu excepţia uşilor care sunt din lemn.


 Iniţial, acest automobil a fost comandat de către un britanic bogat care a dorit să rămână anonim şi a fost prezentat în 2008 la Pebble Beach Concours, un eveniment dedicat celor mai exclusiviste automobile. Apoi, dintr-un motiv necunoscut a fost scos la vânzare un an mai târziu pentru 6 milioane de euro, după care a dispărut din atenţia publicului până de curând, când a fost surprins într-un showroom din Abu Dhabi.


  În momentul de faţă, preţul lui Rolls Royce Hyperion nu a fost comunicat, dar surse neoficiale susţin că preţul său actual se situează undeva în jur de 7 milioane de euro. Un salt imens, dacă ne gândim că la prima apariţie în 2008, valora 4,5 milioane de euro.
 Marea întrebare este dacă preţul exorbitant cerut este justificat, deoarece chiar dacă norocosul cumpărător va avea un automobil cu un design unic şi va atrage toate privirile asupra sa, sunt şanse mari ca senzaţia la condus să fie aceeaşi cu cea dintr-un Rolls Royce Drophead Coupe, model pe care este construit conceptul, dar care costă doar 500.000 euro.


Rolls Royce Phantom Coupe

  
Rolls Royce Ghost by Mansory
 

ARHIVA

































    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu