Chevrolet



  Istoria industriei automobilelor a fost scrisă de personaje ambiţioase, ca rezultat al pasiunii şi a viziunii acestora. Unul dintre eroii acestui domeniu a fost Louis Chevrolet, născut pe 25 decembrie 1878 în localitatea elveţiană La Chaux-de-Fonds din partea franceză a ţării.
În copilărie a locuit şi în satul elveţian Bonfol, de unde s-a mutat la vârsta de la 11 ani împreună cu familia sa în Franţa, în oraşul Beaune din regiunea Burgundia.

 LOUIS CHEVROLET

 Întâlnirea care a schimbat totul
 
 Evenimentul care a schimbat istoria automobilelor a avut loc în primăvara anului 1896 sau în cea a anului 1897 - istoria nu a consemnat data exactă.
Pentru că magazinul cu ceasuri pe care îl gestiona tatăl său nu s-a bucurat de prea mult succes, Louis Chevrolet a fost nevoit să se angajeze încă de la vârsta de 11 ani într-un atelier de de reparat biciclete. Aici a căpătat primele cunoştinţe de mecanică şi a învăţat să repare biciclete şi caleşti.
 În acea zi de primăvară, un turist american aflat în Beaune a întâmpinat probleme la tricicleta cu aburi cu care călătorea prin Europa. Pentru că deţinătorul atelierului de reparaţii nu se pricepea la motoare, tânărul Chevrolet a fost trimis la "Hôtel de la Poste" pentru a meşteri la vehiculul călătorului american.

 Deşi era primul contact al lui Louis Chevrolet cu un autovehicul, el s-a dovedit foarte iscusit, rezolvând problema turistului. Americanul l-a felicitat, i-a oferit un bacşiş generos şi i-a spus: "Ar trebui să vii în America, tinere! Avem de lucru pentru tine acolo. Numele meu este Vanderbilt, iar acesta este adresa mea".
Misteriosul turist era William K. Vanderbilt, un renumit milionar american şi totodată un celebru pilot de curse. Deşi nu a dat curs invitaţiei primite, ideea "visului american" fusese inoculată în mintea tânărului elveţian.

 Viteza, pasiunea lui Chevrolet

 Timpul petrecut de Louis Chevrolet în atelierul de reparaţii l-a făcut să prindă gustul vitezei. Mai întâi, pe bicicletă. S-a înscris la o cursă organizată în 1895 de asociaţia din localitate, folosind bicicleta Gladiator distribuită în regiune de angajatorul său. Chevrolet a câştigat competiţia, continuând să adune trofee în următorii 3 ani.
La finalul unei curse în care Chevrolet ieşise din nou câştigător, a fost abordat de unul dintre managerii companiei de automobile Darracq, care deţinea şi marca de biciclete Gladiator. Acesta aflase despre succesul pe care Louis îl avea în cursele de viteză, iar şeful atelierului în care lucra Chevrolet îi povestise despre pasiunea elveţianului pentru mecanică. Entuziasmat, managerul i-a oferit lui Chevrolet un post de ucenic la fabrica Darracq din Suresnes, lângă Paris.
Fabrica Darracq a fost locul în care Chevrolet şi-a aprofundat cunoştinţele despre motorul cu ardere internă, iar apropierea de Paris i-a permis să fie martorul ultimelor evoluţii în ştiinţă şi tehnologie. În 1899, capitala franceză a găzduit Expoziţia Universală, în cadrul căreia puteau fi admirate cele mai noi invenţii ale epocii.
Astăzi, cea mai cunoscută construcţie a Expoziţiei este Turnul Eiffel, care a devenit între timp simbolul Parisului. Atunci, însă, cel mai apreciat pavilion era celebra Galerie des Machines, opera arhitectului Ferdinand Dutert. Până la demolarea sa, în 1909, Galeria Maşinilor a fost cea mai importantă structură metalică din Europa, un celebru scriitor al epocii, Joris-Karl Huysmans, considerând acest simbol al industrializării o catedrală a secolului al XIX-lea.


 Impresionanta galerie i-a permis lui Chevrolet să admire cele mai noi automobile şi cele mai mari realizări ale inginerilor lumii. La acea vreme, Europa era liderul mondial în producţia de automobile, SUA situându-se mult în urmă.


 Pentru a recupera terenul pierdut, SUA avea nevoie de ingineri şi mecanici pricepuţi. Printre miile de europeni tentaţi de visul american se număra şi Louis Chevrolet. Banii pe care i-a strâns lucrând în apropiere de Paris i-au permis să pornească în această aventură, astfel că în 1900 s-a urcat la bordul unui vas ce urma să traverseze Atlanticul cu destinaţia Québec.

Visul american începe în Québec
 
 Louis Chevrolet a ales să înceapă această nouă etapă din viaţa sa în Québec, considerând că un loc în care este vorbită limba franceză îi va face mai uşoară acomodarea pe continentul american.
După ce a ajuns în oraşul canadian, Chevrolet s-a angajat ca şofer pentru o familie bogată din oraş, profitând de bunele sale cunoştinţe de mecanică. Automobilele începutului de secol necesitau reparaţii dese, iar şoferii jucau adesea şi rolul de mecanic.
În 1901, Chevrolet a plecat spre New York, unde s-a angajat la o companie auto renumită, De Dion-Bouton.


  După doar un an, filiala la care lucra Chevrolet s-a închis, ceea ce l-a obligat să revină la slujba de şofer, fiind angajat de familia Treyvoux. Cu această ocazie Louis a cunoscut-o pe Suzanne Treyvoux, cea care avea să-i devină soţie. Fericitul eveniment a avut loc în iulie 1905, la New York.
În acelaşi an 1905 Chevrolet s-a angajat la compania Fiat ca mecanic. Printre sarcinile lui se număra şi testarea noilor automobile, ocazie cu care talentul său ca şofer a ieşit la iveală. Drept urmare, cei de la Fiat l-au înscris pe Chevrolet în prima sa cursă. Aceasta a avut loc pe 20 mai 1905 în Morris Park, New York.
Aflat la volanul unui Fiat 90, Louis Chevrolet debutează în cariera de pilot de curse cu o victorie, învingându-l pe celebrul Barney Oldfield, cel mai bun şofer la acea dată. Entuziasmat de primul său succes, Chevrolet participă la alte câteva curse în lunile următoare, acumulând trofee.
Impresionaţi de talentul său şi de rezultatele încurajatoare, oficialii Fiat decid să-l înscrie pe Chevrolet în cea mai importantă cursă automobilistică din SUA: Cupa Vanderbilt, care avea loc în Long Island în octombrie 1905. Prima competiţie auto de anvergură de pe continent, Cupa Vanderbilt a fost înfiinţată de William Kissam Vanderbilt II (americanul pe care Chevrolet îl întâlnise cu mai puţin de un deceniu în urmă) după modelul marilor curse europene. Scopul acesteia era să demonstreze că maşinile americane le puteau concura cu succes pe cele europene, competiţia fiind deschisă şoferilor din întreaga lume.
Din nefericire, Chevrolet şi-a distrus maşina în cadrul unei sesiuni de antrenament, întrând cu aceasta într-un stâlp de telegraf.


 Cu toate acestea, a participat la cursă folosind o maşină Fiat de împrumut, însă a fost nevoit să abandoneze după 7 ture din cauza unei defecţiuni tehnice.
Acest prim eşec nu-l descurajează, iar în 1906 reuşeşte să uimească lumea automobilistică pe circuitul de la Ormond Beach din Florida. Cu ajutorul unei maşini cu 200 de cai putere, celebra Darracq V8, Louis Chevrolet stabileşte un nou record de viteză la sol, traversând distanţa de o milă în 30,6 secunde, cu o viteză medie de 117,64 mile/oră (189,32 km/h).


 Numeroasele trofee pe care Chevrolet le obţinea pe circuite din întreaga ţară nu au rămas neobservate. William Durant, deţinătorul companiei Buick, i-a propus lui Chevrolet să concureze pentru el într-o maşină Buick, sperând că victoriile elveţianului îi vor spori vânzările.
Pariul lui Durant a fost unul câştigător: în 1909, Chevrolet a câştigat în statul american Indiana prestigioasa Cobe Trophy Race, după o cursă de 395 de mile.


  Apoi, două luni mai târziu, a participat la inaugurarea circuitului de la Indianapolis, câştigând o cursă în maşina sa Buick.
În 1910, Chevrolet a contribuit la proiectarea unei noi maşini de cursă, Buick Bug. Design-ul aerodinamic al acestui autovehicul i-a oferit lui Louis un avantaj considerabil, făcându-l greu de învins. Succesul său nu a venit însă fără sacrificii - a suferit numeroase accidente, scăpând cu viaţă de fiecare dată. Din nefericire, unii dintre mecanicii care-l însoţeau în curse nu au avut acelaşi noroc, 4 dintre ei pierind de-a lungul timpului.


  Numeroasele trofee pe care Chevrolet le obţinea la volanul Bug-ului l-au transformat într-o vedetă naţională, ziarele americane elogiindu-l pe curajosul "francez cu o mustaţă galică" (evident, ignorând originile sale elveţiene). Încurajaţi de succesul lui Louis, fraţii săi Arthur şi Gaston au început să participe la rândul lor la competiţii.

 Chevrolet lansează compania ce-i poartă numele
 
  În 1911, William Durant doreşte să profite de statutul de erou naţional pe care Chevrolet îl cucerise în curse, astfel că îi propune elveţianului să creeze împreună o nouă maşină destinată publicului, urmând ca aceasta să îi poarte numele. Întregul proiect urma să se desfăşoare în cadrul unei noi companii, care urma să poarte numele de "Durant-Chevrolet".
Chevrolet a acceptat propunerea lui Durant, iar proiectul a fost prezentat publicului larg pe 30 mai 1911 prin următorul comunicat: "WC Durant, de la General Motors, şi Louis Chevrolet, unul dintre cei mai mari piloţi de curse şi totodată un asociat al D-lui Durant în proiectarea şi construcţia autovehiculelor de mare putere şi viteză, vor inaugura în Detroit o fabrică dedicată producţiei de automobile de înaltă clasă".
Spre sfârşitul anului, pe 3 noiembrie 1911, este lansată noua companie sub numele de "Chevrolet Motor Company of Michigan", alături de primul autovehicul marca Chevrolet: Classic Six. Automobilul era destinat pieţei de lux, având un design elegant şi un motor puternic, ce atingea o viteză maximă de 105 km/h, o performanţă notabilă la acea vreme.


 Un moment inedit a avut loc cu puţin înainte de lansarea autovehiculului. Într-o noapte, Louis Chevrolet gonea pe o şosea din apropiere de Detroit, dorind să vadă cum se comportă maşina concepută de el. La un moment-dat, elveţianul a fost surprins de un poliţist, care l-a arestat şi l-a dus la închisoare. Când a compărut în faţa instanţei pentru a-şi primi pedeapsa, judecătorul l-a întrebat cum se numeşte. "Louis Chevrolet", a răspuns elveţianul. Îndată, judecătorul i-a comunicat pedeapsa: o amendă de 20 de dolari. Surprins, Chevrolet a întrebat de ce a fost sancţionat atât de dur, iar judecătorul i-a răspuns prompt: "Domnule, veţi plăti 10 dolari pentru că aţi condus cu viteză foarte mare şi alţi 10 dolari pentru că aţi îndrăznit să folosiţi numele unui celebru pilot de curse".
  Numeroasele teste efectuate de Chevrolet nu au fost însă în zadar, creaţia sa obţinând reacţii pozitive. Maşina "Classic Six" a fost lăudată de presa vremii pentru rafinamentul design-ului şi pentru calităţile sale tehnice, în primul an de producţie (1912) fiind realizate 2.999 de exemplare.
Succesul obţinut cu primul autovehicul părea să anunţe un viitor promiţător pentru Louis Chevrolet în postura de producător de maşini, însă disensiunile cu William Durant aveau să provoace în scurt timp plecarea elveţianului din cadrul companiei ce-i purta numele.


Chevrolet Motor Company rămâne fără fondator
 
 Încă de la începutul companiei Chevrolet, Louis s-a dedicat proiectării, lăsându-l pe William Durant să gestioneze partea de afaceri. De altfel, deşi compania purta numele lui Chevrolet, Durant deţinea cel mai mare număr de acţiuni.
La nici un an de la fondarea companiei, cele două personalităţi intrau din ce în ce mai des în conflict. Durant îi reproşa lui Chevrolet că nu se îmbracă precum ar trebui să o facă un om cu statutul lui, cerându-i totodată să renunţe la obiceiul de a fuma ţigări, recomandându-i să fumeze trabuc, precum bărbaţii distinşi şi rafinaţi.


 Cea mai mare sursă a conflictului dintre cei doi o reprezenta viziunea lor diferită asupra viitorului companiei. Chevrolet insista ca automobilele ce-i poartă numele să fie maşini de calitate, cu un design cât mai rafinat, destinate clienţilor bogaţi. Durant, în schimb, vedea ca prioritate absolută conceperea unei maşini ieftine, care să poată concura la preţ cu Model T, automobilul produs de Ford.
În 1913, când Louis călătorea în Europa cu familia sa, Durant a profitat de absenţa acestuia şi a decis să restructureze compania. Atunci când s-a întors din vacanţă, Chevrolet s-a înfuriat, răbufnind într-o dimineaţă a lunii decembrie în care l-a anunţat pe Durant că va părăsi compania. "Ţi-am vândut maşina mea, numele meu, dar nu-ţi voi ceda trupul şi sufletul meu! De acum încolo voi fuma câte ţigări doresc. Plec!", i-a spus Chevrolet.
Aşadar, modelul Classic Six a fost singurul automobil Chevrolet ce a beneficiat de contribuţia elveţianului. Compania a continuat să producă automobile, diversificându-şi oferta, astfel că în 1917 au ieşit din fabrică 111.500 exemplare. Deşi toate aceste autovehicule îi purtau numele, Louis Chevrolet n-a beneficiat de acest succes, deoarece îşi vânduse toate acţiunile după cearta cu Durant.

Viaţa după Chevrolet Motor Company
 
 Dezamăgit de episodul Chevrolet Motors, Louis a revenit la ceea ce l-a pasionat mereu: viteza. Dorind să proiecteze propriile sale maşini de curse, Chevrolet a înfiinţat în 1914 o nouă companie în acest scop. Pentru că nu putea să-şi folosească propriul nume, elveţianul a denumit-o Frontenac Motor Company, după numele hotelului Château Frontenac din Quebec, prima clădire pe care Chevrolet a văzut-o atunci când a ajuns pe continentul american. Elveţianul era atras totodată de sonoritatea franceză a numelui şi de asemănarea pe care o avea cu alte mărci celebre de automobile, precum Pontiac sau Cadillac.


 În acelaşi timp, reprezentanţii companiei Blood Brothers Machine i-au prezentat lui Chevrolet cel mai recent produs al firmei, maşina Cornelian, rugându-l să o transforme într-o maşină de curse. Chevrolet acceptă, iar în 1915 se înscrie la celebra cursă Indianapolis 500 la volanului unei maşini Cornelian. Din cauza unei probleme tehnice, este nevoit să abandoneze în cel de-al 77-lea tur, însă cei de la Blood Brothers sunt mulţumiţi de rezultatul colaborării, prezenţa lui Chevrolet în cursă aducându-le numeroase comenzi.


Louis revine la proiectarea de maşini, convingându-l pe inginerul cu care colaborase în proiectarea modelului Classic Six, Etienne Planche, să se alăture proiectului Frontenac. În 1916, Gaston şi Arthur Chevrolet devin partenerii fratelui lor în compania Frontenac.
Lucrând la maşina de curse Cornelian, Louis Chevrolet a observat că reducerea greutăţii autovehiculului îi îmbunătăţea acesteia performanţa. Ca urmare, acesta decide că maşina Frontenac va conţine foarte mult aluminiu, o inovaţie fără precedent până atunci.
În 1919, Louis participă alături de fratele său Gaston cu maşinile Frontenac la cursa de 500 de mile de la Indianapolis, cel mai spectaculos eveniment automobilistic al continentului. Cu excepţia anului inaugural al competiţiei, 1911, trofeul fusese obţinut de fiecare dată de maşinile producătorilor europeni. Acest lucru avea să se petreacă şi în 1919, cei doi fraţi clasându-se pe locurile 7 şi 10.
Dorind neapărat să obţină acest trofeu, Louis Chevrolet concepe un nou design pentru maşina de curse, cu ajutorul unei sponsorizări din partea companiei Monroe Motors.
În anul următor la Indianapolis 500, Louis abandonează în turul 94 al cursei din cauza unei probleme tehnice, însă fratele său Gaston reuşeşte să câştige, oprind dominaţia europeană. Gaston Chevrolet devine primul pilot din istoria cursei de la Indianapolis care termină cursa fără un schimb de pneuri, iar publicul şi presa elogiază primul succes al unei maşini americane, succes cu valoare simbolică inestimabilă.
Bucuria n-avea să dureze mult. La doar 6 luni după acest succes, Gaston Chevrolet moare la Los Angeles în timpul unei curse, ciocnindu-se de maşina unui concurent. Şocat de moartea fratelui său, ce a survenit la scurt timp după ce Arthur Chevrolet suferise un accident grav, Louis renunţă pentru totdeauna la cariera de pilot de curse, dedicându-se în exclusivitate proiectării.
Ingeniozitatea lui Louis Chevrolet avea să fie confirmată în următoarea cursă Indianapolis 500, cea din 1921, câştigată de Tommy Wilton la volanul unei maşini Frontenac. Graţie acestei victorii, Chevrolet devenea primul producător de automobile care reuşea două succese consecutive în această prestigioasă competiţie.


 Un episod datând din 1921 reflectă faima pe care o căpătase Louis Chevrolet. Mareşalul Ferdinand Foch, erou al Franţei în Primul Război Mondial, a vizitat Statele Unite în cadrul unui tur triumfal. Louis Chevrolet, cel mai cunoscut vorbitor de limbă franceză din Statele Unite, a fost unul dintre şoferii şi interpreţii Mareşalului. Presa americană scria la acea vreme că, în fiecare oraş american pe care l-au vizitat cei doi, publicul era la fel de entuziasmat de prezenţa lui Chevrolet şi de cea a faimosului strateg militar.

Apusul unui erou
 
 La 10 ani de la înfiinţare, compania Chevrolet se bucura de un succes incredibil, iar Louis regreta cedarea acţiunilor sale. În fiecare zi, elveţianul vedea pe stradă numeroase automobile ce-i purtau numele, iar acest lucru l-a ambiţionat să proiecteze din nou un automobilul destinat publicului larg.
Neşansa a făcut ca în 1922, atunci când compania Frontenac se pregătea să lanseze un astfel de vehicul, o recesiune severă să lovească SUA. Compania sa a dat faliment, însă Louis nu a renunţat nici de această dată şi a fondat o altă companie alături de fratele său Arthur, Chevrolet Brothers Manufacturing Company. În cadrul acesteia, cei doi fraţi au proiectat componente pentru motorul Modelului T al companiei Ford.
În 1926, cei doi fraţi au început să producă motoare de avion sub marca Chevrolair, însă o ceartă violentă i-a făcut pe cei doi să se despartă definitiv şi să nu-şi mai vorbească niciodată.
Louis şi-a pierdut toată averea în urma marii crize economice din 1929, reuşind cu greu să se angajeze. Ironia sorţii a făcut ca în 1933, când locurile de muncă erau tot mai de greu de găsit, Chevrolet să reuşească să se angajeze ca simplu mecanic la fabrica Chevrolet din Detroit.
Anul următor, viaţa lui Louis a fost devastată de o nouă tragedie: moartea celui mai mare dintre cei doi fii ai săi, Charles, la vârsta de 28 de ani. Devastat, Louis suferă un atac cerebral, fiind diagnosticat totodată cu diabet. Problemele de sănătate l-au forţat să se retragă în Florida, unde a devenit o umbră a pilotului de curse de odinioară, care devenise celebru de-a lungul întregului continent. Chinuit de numeroase atacuri cerebrale, Louis se stinge pe 6 iunie 1941, la vârsta de 62 de ani, în urma unor complicaţii survenite după o operaţie de amputare a piciorului.
Louis Chevrolet a fost înmormântat în cimitirul Holy Cross din Indianapolis, lângă fratele său Gaston.
La intrarea în muzeul Indianapolis Motor Speedway Hall of Fame a fost inaugurat în 1975 un memorial în cinstea curajosului elveţian. Acesta este imortalizat într-un bust din bronz, iar pe soclul de marmură şi granit este inscripţionat un scurt mesaj:
"Never Give Up"

Louis Chevrolet 1878-1941





MODELE

1914 - Chevrolet Royal Mail Roadster


 Anunţat în 1913, la doar doi ani de la înfiinţarea companiei, modelul Royal Mail Roadster a fost prima maşină concepută de Chevrolet destinată publicului larg. Design-ul atrăgător şi motorul cu 4 cilindri erau câteva dintre punctele de atracţie ale modelului. Royal Mail Roadster includea elemente precum plafonul, parbrizul şi vitezometrul, care la alte vehicule erau dotări opţionale, cu costuri suplimentare.
Aceasta a fost prima maşină Chevrolet care a coborât sub pragul psihologic de 1.000 de dolari, având un preţ de listă de doar 750 de dolari.

1932 - Chevrolet Sport Roadster


  Lansat în timpul marii depresiuni, modelul Chevrolet Sport Roadster era promovat cu mesajul "The Great American Value". Preţul accesibil - de doar 445$ - alături de design-ul modern şi motorul cu 6 cilindri au făcut din Sport Roadster unul dintre cele mai populare automobile ale anului, apreciat şi astăzi de numeroşi colecţionari. 

1936 - Chevrolet Suburban


 Lansarea Chevrolet Suburban reprezintă un moment extrem de important în evoluţia industriei auto, fiind primul automobil de tip SUV (model sport utilitar) din lume. Maşina a fost supranumită "Carryall", pentru că era proiectată să transporte aproape orice.
Autovehiculul combina un şasiu de camion cu o caroserie specifică modelelor de tip "station wagon", fiind capabil să transporte 8 persoane plus bagajele lor.
Modelul "Suburban" continuă să fie produs şi astăzi, fiind cel mai longeviv din istoria industriei auto. În ultimii 76 de ani, au fost produse peste 2 milioane de exemplare de Chevrolet Suburban.



1948 - Chevrolet Pickup


  Lansată după cel de-al Doilea Război Mondial, camioneta prezenta un design nou, mult mai prietenos. Noul model cântărea doar 500 de kilograme şi dispunea de o cabină spaţioasă, concepută pentru 3 persoane.
Modelul s-a dovedit a fi un veritabil succes, fiabilitatea sa transformându-l într-un vehicul esenţial pentru fermieri şi meseriaşi.
De asemenea, pe lângă aspectul său practic şi versatil, modelul din 1948 avea un design modern, astfel că multe familii americane au cumpărat o asemenea camionetă ca a doua maşină a familiei. 

1949 - Chevrolet Canopy Express


  Înainte ca supermarketurile să domine oraşele, legumele şi fructele se vindeau la colţul străzii,iar modelul Canopy Express era mijlocul de transport preferat de aceşti mici comercianţi.
Autovehiculul permitea transportul unei cantităţi suficiente de produse şi accesul rapid la acestea, astfel că era una din cele mai folosite maşini pentru livrări.

1953 - Chevrolet Corvette


  În anul 1952, şeful departamentului de design al General Motors, Harley Earl, a alcătuit o echipă pentru a concepe un automobil sport american, ca reacţie la numeroasele maşini sport (roadstere) importate din Europa. Eforturile acesteia au condus la apariţia celui mai faimos model Chevrolet: Corvette, o maşină sport cu 2 locuri. Corvette a fost primul autovehicul sport fabricat de o companie auto din SUA.
 Prezentată în cadrul expoziţiei auto GM Motorama din 1953, maşina a stârnit admiraţia publicului. Printre inovaţiile aduse de Chevrolet Corvette se număra caroseria din fibră de sticlă, care înlocuia tradiţionala caroserie de oţel. Astfel, maşina era mai uşoară, iar noul material îi oferea un aspect futurist.
 Cu toate acestea, maşina nu s-a vândut foarte bine atunci când a fost lansată. În anii următori, inginerul Zora Arkus-Duntov a îmbunătăţit motorul maşinii, transformând Corvette într-un veritabil bolid. De asemenea, design-ul a fost modificat, iar maşina a câştigat în popularitate.
Corvette continuă să se bucure de succes şi în zilele noastre, fiind singura maşină sport americană produsă fără întrerupere până în prezent.



1955 - Chevrolet Bel Air Sport Coupé


 La începutul anilor '50, Chevrolet avea reputaţia unei companii care produce autovehicule durabile, dar prea puţin spectaculoase. Pentru a-şi îmbunătăţi imaginea, în 1955 a fost lansat modelul Bel Air, o maşină cu un design nou şi cu performanţe foarte bune.
Modelul Bel Air ieşea în evidenţă prin design-ul modern, "Motoramic", complet diferit de cel al automobilelor vremii. Autovehiculul a fost promovat ca "The Hot One", denumire care făcea aluzie atât la motorul V8 compact, cât şi la ritmul alert al vânzărilor.

1957 - Chevrolet Bel Air Nomad


  În anii '50, suburbiile americane erau într-o continuă dezvoltare, iar locuitorii acestora preferau maşinile de tip "station wagon", mai lungi şi mai spaţioase.
Modelul Bel Air Nomad a fost inspirat de design-ul unui model Corvette, prezentat în cadrul expoziţiei GM Motorama. Produs ca model premium, costând 2.608$, Bel Air Nomad a fost primul station wagon cu un design modern şi elegant.

1963 - Chevrolet Impala


 Principalul atu al modelului Chevrolet Impala era motorul extrem de puternic, cu 425 de cai-putere şi o cilindree de 6,7 litri (sau 409 inci cubi, măsura folosită în acea vreme în SUA). Motorul acestui model a intrat în cultura populară, devenind visul fiecărui tânăr american după ce a fost imortalizat de formaţia Beach Boys într-un cântec ce-i purta numele: "409".
Numeroşi colecţionari caută şi astăzi acest model, fiind extrem de apreciate exemplarele care mai au motorul original.

1963 - Chevrolet Corvette Sting Ray Coupé


 Acest model a fost conceput pe baza unui prototip al unei maşini de curse proiectate de şeful departamentului de design al General Motors, Bill Mitchell. La momentul lansării, modelul Corvette Sting Ray "Split-Window" Coupé reprezenta cel mai spectaculos model din istoria SUA.
Pe lângă design-ul rafinat, Sting Ray beneficia de o suspensie spate independentă şi de un motor V-8 foarte puternic, toate acestea la un preţ accesibil.
Numele de "Split-Window" vine de la faptul că, la modelul coupé, luneta era împărţită în două.

1967 - Chevrolet Pickup


 Camionetele lansate de Chevolet în 1967 au marcat începutul unei noi ere în design-ul acestui tip de autovehicule.
Modelele erau inspirate din design-ul automobilelor GM populare în acea perioadă, fiind totodată durabile şi mai puternice ca niciodată.
Dimensiunile impresionante ale camionetei o transformau în autovehiculul ideal pentru orice tip de utilizare, fiind proiectată pentru a satisface gusturile unei game tot mai largi de clienţi.

1969 - Chevrolet Camaro


 În 1969, modelul sport cu 4 locuri lansat în 1967 sub numele de Camaro a beneficiat de un nou design. Maşina a cucerit inimile americanilor, fiind prezentă la numeroase competiţii automobilistice americane.
Modelul Camaro din 1969 a rămas pentru totdeauna în inima iubitorilor de maşini, reprezentând o sursă de inspiraţie pentru versiunea din 2010.
În 2011, fanii Chevrolet au votat  modelul Camaro 1969 ca fiind cel mai bun Chevrolet al tuturor timpurilor. Tom Peters, directorul departamentului de design al Chevrolet, afirmă că "modelul Camaro 1969 este unul dintre cele mai bune exemple de design fabulos, care rămâne atrăgător de-a lungul timpului. Camaro continuă să evoce emoţii puternice persoanelor de toate vârstele".

1970 - Chevrolet El Camino SS


 Modelul El Camino SS reprezintă apogeul maşinilor de tip "passenger-car pickup", o combinaţie între camionete şi automobile. Modelul din 1970 este primul care beneficiază de incredibilul motor 454 V8, cu 450 de cai-putere.

1970 - Chevrolet Chevelle SS


  Anul 1970 a fost anul de vârf al epocii "muscle cars", dominate de automobile extrem de puternice. Modelul SS 454 Chevelle, lansat în 1970, reprezintă perfect această etapă din istoria autombilelor.
În 1970 Chevrolet a permis pentru prima dată folosirea motoarelor de 7,4 litri şi 450 de cai-putere pe automobile de dimensiuni medii, transformând Chevelle SS în una dintre cele mai puternice maşini destinate publicului larg.
Astăzi, Chevrolet Chevelle SS este un model foarte apreciat de colecţionari, cu o valoare de piaţă extraordinară.

1971 - Chevrolet C/10 Cheyenne Pickup


 Anul 1971 a adus un nou record pentru camionetele Chevrolet, fiind produse în acel an 739.478 de exemplare. Cel mai popular model a fost C/10, cu 250.000 de camionete fabricate.
Graţie popularităţii de care s-au bucurat aceste camionete în rândul americanilor, Chevrolet a vândut în total 3 milioane de autovehicule în 1971, stabilind un record.

1976 - Chevrolet C/10 Stepside Pickup


 Camionetele de tip "stepside" au reprezentat unul dintre cele mai populare modele, acesta fiind produs timp de 45 de ani de către Chevrolet. Modelele "stepside" se diferenţiau de camionetele obişnuite prin treapta aşezată în faţa aripilor, care permitea un acces rapid la obiectele transportate.
Design-ul s-a dovedit unul popular de-a lungul timpului, iar modelul din 1976 este unul dintre cele mai reprezentative pentru acest tip de camionetă produsă de Chevrolet.

1989 Chevrolet Corvette ZR-1


 Acest model, supranumit şi "King of the Hill", beneficia de un motor cu totul deosebit, LT5 V8, conceput în colaborare cu firma britanică Lotus. Acesta putea produce 375 de cai-putere, ajungând de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 5 secunde.
Lansarea a fost un real succes, cererea fiind atât de mare încât mulţi dealeri solicitau 10.000-20.000$ în plus faţă de preţul de listă (60.000$). De altfel, mulţi dintre cei care au achiziţionat acest bolid au făcut-o nu pentru a-l conduce, ci pentru a colecţiona un model care avea să devină cu siguranţă unul de referinţă în industria auto.

1993 - Chevrolet Camaro Z28


 În 1993 a fost lansată a patra generaţie a modelului Camaro, un coupé într-un design nou şi cu un motor LT1 V8 capabil să producă 275 de cai-putere.
Maşina a fost desemnată safety car la cursa Indianapolis 500 din 1993. După eveniment, au fost vândute 633 de exemplare în ediţie specială, vopsite ca exemplarul care a fost safety car (foto).

1996 - Chevrolet Impala SS


  În 1996 a fost produs ultimul exemplar din seria Impala. Ultimul model a fost Impala Super Sport, care impresiona prin motorul LT1 V8 capabil de 260 de cai-putere ce permitea acestei maşini să atingă 100 km/h în doar 7,3 secunde, în ciuda unei greutăţi de 1900 kg.

1997 - Chevrolet Corvette Coupé


 În 1997, la 44 de ani de la prima generaţie a modelului Corvette, a fost lansată cea de-a cincea variantă, într-o formulă complet nouă. Totul era radical îmbunătăţit, de la motorul LS1 (capabil de 345 de cai-putere) până la şasiu. Maşina atingea o viteză maximă de 273 de km/h, preţul fiind accesibil pentru o maşină sport.

2008 - Chevrolet Hybrid Tahoe


 Modelul Hybrid Tahoe, lansat în 2008, a reprezentat o premieră în îndustria auto: prima maşină de tip SUV cu mod de alimentare hibrid, folosind atât benzina, cât şi un acumulator electric. Folosirea sistemului de propulsie hibridă a condus la un consum redus de benzină, modelul Tahoe fiind şi astăzi liderul pe segment în ceea ce priveşte eficienţa consumului de combustibil.

2010 - Chevrolet Corvette

2010 - Chevrolet Camaro


 În 2006, la 4 ani după renunţarea la modelul Camaro, General Motors a prezentat un nou concept pentru acest model în cadrul Salonului Auto de la Detroit. Publicul şi presa l-au primit foarte bine, iar apariţia prototipului în filmul Transformers un an mai târziu a condus la o cerere imensă din partea cumpărătorilor. Astfel, în 2010 Chevrolet a lansat noul Camaro, cu un design inspirat din cel al modelelor din 1967-1969, dar totodată avangardist.

 Va spuneam mai devreme ca e o zi plina de Chevy Camaro, deci continuam. Continuam cu Chevrolet Camaro ZL1 Convertible 2013, model dezvaluit zilele trecute si care va debuta la Salonul Auto de la Los Angeles in luna Noiembrie.
Ca e un agresiv, nu cred ca mai e nevoie sa spun. Se vede cu ochiul liber. Avem o parte frontala putin modificata, o capota ventilata, o grila revizuita. La motorizare discutam despre supraalimentatul V8 de 6.2 litri, cu 588 CP si 754 Nm.
Alaturi de toate acestea, inginerii s-au mai gandit si la Magnetic Ride Control, Performance Traction Management, plus un sistem de franare cat se poate de performant. 



2011 - Chevrolet Volt


 Modelul Chevrolet Volt a fost votat de majoritatea revistelor de profil din SUA (Motor Trend, Green Car Journal şi Automobile Magazine sunt câteva exemple) drept Maşina Anului 2011. Acest automobil electric cu autonomie extinsă poate parcurge 60 de kilometri folosind doar energia din acumulatori, fără emisii de dioxid de carbon. Acumulatorul se poate încărca în 3 ore folosind o priză standard de 230V.
Bateria revoluţionară cu răcire pe lichid a lui Volt este secondată de un generator 1,4L care poate încărca bateria în timpul mersului, pentru a creşte autonomia modelului Volt la mai mult de 500 km. Volt este primul vehicul electric care îşi poate genera electricitatea de care are nevoie.

2012 - Chevrolet Corvette Centennial Edition


 Un model care se doreşte a fi un omagiu adus istoriei bogate a brandului Chevrolet, Corvette Centennial Edition sărbătoreşte totodată succesele obţinute de modelele Corvette în competiţiile de motorsport, cea mai recentă reuşită fiind victoria din 2011 în clasa GTE a cursei de 24 de ore de la Le Mans.

Chevrolet va lansa Corvette 427 Collector Edition

  Chevrolet a anunţat ediţia specială Corvette 427 Convertible Collector Edition şi pachetul 60th Anniversary. Pe lângă faptul că modelul legendar Chevrolet Corvette sărbătoreşte aniversarea cu numărul 60, generaţia actuală C6 este aproape de finalul producţiei, fiind deja aşteptat un înlocuitor. Chevrolet a oferit ediţia specială Collector pentru Corvette prima dată în anul 1982, apoi în 1996, iar acum se va duce mai departe această tradiţie prin modelul care va fi prezentat la casa de licitaţii Barrett Jackson din Arizona în data de 21 ianuarie. Alături de Corvette 427 Convertible Collector Edition va fi oferit şi pachetul 60th Anniversary, iar ambele modele speciale vor fi disponibile din această vară. Chevrolet Corvette 427 Convertible Collector Edition îşi propune să fie cel mai potent model decapotabil din istoria Corvette, iar pentru a se ţine de promisiune, sub capotă va fi prezent un motor V8 de 7.0 litri LS7 împrumutat de la Corvette ZO6. Acesta va fi cuplat la o cutie de viteze manuală cu şase trepte şi va fi capabil să ofere 505 CP şi un cuplu de 637 Nm. Standard va fi oferit sistemul Magnetic Selective Ride Control. Sprintul de la 0 la 100 km/h se obţine în 3,8 secunde, iar dacă piciorul îţi va rămâne înfipt în pedala de acceleraţie vei putea să atingi o viteză maximă de aproximativ 305 km/h. Sistemul de direcţie şi puntea spate sunt preluate tot de la Coevette Z06, iar jantele care sunt pe 19 inci în faţă şi pe 20 inci în spate amintesc de ZR1. Nu lipsesc elementele care au fost realizate din fibră de carbon, cum ar fi capota şi gurile de aerisire în stil Z06. Chevrolet Corvette 427 Collector Edition are o masă de 1.522 de kilograme. Pe de altă parte, Corvette cu pachetul 60th Anniversary se va distinge pintr-o nuanţă specială la exterior, denumită Arctic White şi prin dungile opţionale Pearl Silver Blue. În plus, mai multe embleme vor confirma faptul că modelul este unul aniversar. Pe acestea le vei întâlni şi la exterior, pe jante, dar şi dincolo de portiere, mai exact pe volan şi pe tetiere. La interior, scaunele au fost îmbrăcate într-o piele bleumarin şi au primit nişte inserţii speciale, iar dacă îţi vei lăsa capul pe spate când modelul va folosi acoperişul vei observa că şi acesta este tot albastru.

60th Anniversary Package va fi disponibil pentru toate modelele Corvette din generaţia actuală, inclusiv pentru versiunea 427 Convertible. 



 Chevrolet Camaro ZL1 design Hennessey


Compania americană Hennessey este renumită pentru pachetele de tuning extreme pe care le oferă, iar acum îşi menţine reputaţia cu noua sa creaţie. Tunerul texan a lansat două pachete de tuning pentru faimosul "muscle-car" Chevrolet Camaro ZL1, menit să dea un plus de agresivitate şi sportivitate modelului american. 


 Modificările la nivelul exteriorului sunt minore, Hennessey axându-se mai mult pe îmbunătăţirea performanţelor. Viitorii clienţi pot alege între pachetele HPE650 şi HPE700. În primul pachet sunt încluse mai multe modificări, care aduc puterea motorului de la 580 CP la 658 CP. Creşterea de putere se datorează unui colector de admisie din oţel inoxdabil, fulii modificate pentru compresorul mecanic, un intercooler mai performant şi o unitate de comandă a motorului upgradată. 


 Pachetul HPE700 conţine toate modificările de mai sus, dar are ca bonus un arbore cu came modificat şi o chiulasă nouă. Aceste modificări duc puterea propulsorului V8 la valoarea de 707 CP. Pentru cei care sunt încă nemulţumiţi de performanţele modelului american, Hennessey pune la bătaie alte două pachete de tuning lansate cu ceva timp în urmă: HPE800 şi HPE1000. 





CHEVROLET MI RAY - CONCEPT



CHEVROLET CORVETTE - CONCEPT

      
             

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu